Ontwerp

Voetgangers en fietsers krijgen op het Stationsplein alle ruimte. Auto's stoppen op de kortparkeerzone aan het einde van de Gasstraat. 

Beeld Stationsplein

We verschuiven het stationsgebouw in de richting van de Stationsdreef. Zo verbreden we het plein en maken we ruimte voor ontspanning en ontmoeting. De stationshal heeft vier ingangen: aan elke zijde één. Zo heeft het station geen voor- en achterkant meer. Het opent zich in alle richtiingen naar het plein.

Het zonlicht weerkaatst op de waterspiegel en de metalen bekleding van het viaduct. Zo dringt het onder het viaduct door om er samen met extra kunstlicht de doorsteek  te verlichten. Je kan genieten van de zon op ruime zitbanken. Of je kan een plaatsje zoeken op de brede terrassen van de horecazaken op het plein.

Fietsenstalling

Onder het viaduct van de Ardooisesteenweg bouwen we een vlot toegankelijke fietsenstalling. Tussen het busstation en de Sint-Amandsstraat komt een tweede fietsenstalling. Dus uit welke richting je ook komt, je kan vlot je fiets stallen vlak bij het trein- en het busstation.

Beeld busstation

Voor het comfort van de busreiziger  installeren we vlot toegankelijke busperrons en wachthuisjes. Hoog opgesnoeide platanen geven extra beschutting aan de busreizigers. Diep onder de bomen schuilen auto's in de parkeergarage.

De Ardooise- en Beversesteenweg blijven met elkaar verbonden. En leiden het verkeer via de Sint-Amandsstraat naar het stadscentrum.

beeld groenplein

Aan de zijde van de Stationsdreef planten we vele bomen. Daartussen plaatsen we speeltuigen voor kinderen.

Ook op het dak van het stationsgebouw leggen we groen aan. In de binnentuin van het stationsgebouw planten we bomen die tot boven het dak reiken. De bestrating van het plein loopt onder de glazen wanden van het gebouw door. Zo kijk je dwars door het stationsgebouw heen naar de overkant van het plein.

beeld interieur

Via ruime trappen en comfortabele liften en roltrappen bereik je makkelijk de hoger gelegen treinperrons en de ondergrondse parkeergarage.
Het transparante stationsgebouw opent zich langs alle kanten naar zijn omgeving. Door de glazen wanden valt het daglicht rijkelijk binnen. Het busstation is goed zichtbaar.

beeld perron

De verhoogde perrons vergemakkelijken de opstap op de trein. Wie wacht op de trein, kan schuilen in comfortabele wachthuisjes. En genieten van het groene kader: de kruinen van de bomen in de binnentuin en de siergrassen die zijn aangeplant op het dak van het lage gedeelte van het stationsgebouw.

Beeld nacht

's Avonds baadt het stationsplein in warm kunstlicht. Ook het viaduct is aangenaam verlicht. Je fietst of wandelt er met een veilig gevoel. Het ruime en gezellig verlichte stationsplein vormt een mooi kader voor openluchtevenementen en voor de vele horecazaken op het plein.

Bekijk hier het grondplan. 

 

Architectuur stationsgebouw - Edward Sorgeloose Architecture en Eurostation
Architectuur stationsplein - Bureau Bas Smets en Eurostation



terug naar vorige terug naar boven deze pagina afdrukken deze pagina downloaden als pdf deze pagina toevoegen aan favorieten deze pagina doorsturen naar een vriend


  UiT kalender
UiT in Roeselare
Oktober 2014
M D W D V Z Z
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Zelf een actitiveit toevoegen? Dat kan via www.UiTdatabank.be

  Volg Stad Roeselare op
Volg Stad Roeselare
  Ieder zijn mening
Doe mee aan de poll
  Bruisende stad
Bruisende stad