Fietsstraat #VANRSL

Wat? 

In 2017 werden de Kattenstraat en Karnemelkstraat heraangelegd als ‘fietsstraat’.

De belangrijkste regels van zo’n fietsstraat zijn:

  • motorvoertuigen mogen de fietsers niet inhalen
  • de snelheid is beperkt tot 30 km/uur
     

Tijd voor evaluatie

Sinds de invoering van de fietsstraat

  • kreeg de Stad regelmatig meldingen binnen dat de regels van de fietsstraat onvoldoende worden nageleefd.
    Die meldingen werden gedaan zowel door bewoners als door gebruikers van de fietsstraat.
  • gaven officiële metingen door Politiezone RIHO aan dat voor een goede werking van de fietsstraat de druk van het doorgaand autoverkeer in de Kattenstraat eigenlijk te hoog ligt.
     

Na twee jaar vonden we dan ook dat het tijd werd om de fietsstraat samen met de bevolking grondig te evalueren.

Hoe? 

Ruime bevraging

In november 2019

  • konden alle inwoners #VANRSL online een bevraging rond de fietsstraat invullen.
  • kregen de buurtbewoners van de fietsstraat een papieren bevraging in de bus.
     

In totaal vulden 373 personen de bevraging volledig in, waarvan er 91 wonen in de Kattenstraat of haar zijwegen.
De bevraging werd ingevuld door zowel fietsers als automobilisten. Verrassend weinig minderjarigen vulden de bevraging in.  

Naast die bevraging ging de Stad in gesprek met de Fietsersbond en met de directie en 100 leerlingen van de Burgerschool en de Vrije Centrumschool.

Bekijk hier de belangrijkste resultaten van de bevraging.

Voorstellen tot verbetering

Met de resultaten van de ruime bevraging ging de Stad aan de slag om enkele voorstellen tot verbetering uit te werken.

Voor een betere werking van de fietsstraat, is er nood aan een totaalpakket van maatregelen die ingrijpen op verschillende aspecten.
Bij het uitwerken van enkele voorstellen tot verbetering van de fietsstraat 

  • is de Stad vertrokken vanuit twee duidelijke doelstellingen en daarbij horende concrete maatregelen om die doelstellingen te bereiken.
  • nam de Stad enkele uitgangspunten mee in de voorstellen.
    Dat waren maatregelen waarvoor duidelijk draagvlak bestond, bijgevolg niet meer ter discussie stonden en sowieso uitgevoerd worden.

Bekijk hier de voorstellen tot verbetering van de fietsstraat #VANRSL.

Participatiemoment

Tijdens een participatiemoment in december 2019 konden de buurtbewoners van de fietsstraat hun mening geven over de uitgangspunten en de verschillende mogelijke maatregelen. Op die manier wou de Stad tot een definitief ontwerp komen, dat de veiligheid en het comfort van de fietsers voorop stelt en het fietsgebruik verder stimuleert.

Bekijk hier de belangrijkste resultaten van het participatiemoment.

Definitief ontwerp optimalisatie fietsstraat #VANRSL

Met de resultaten van het participatietraject onder de arm en duidelijke doelstellingen voor ogen, ging de Stad aan de slag tot het uitwerken van een definitief ontwerp. Met de voorgestelde maatregelen stelt de Stad de veiligheid en het comfort van de fietsers voorop, hopend dat dit het fietsgebruik verder stimuleert.

De uitvoeringswerken voor deze optimalisatie zijn voornamelijk gepland tijdens de paasvakantie.

Bekijk hier de definitieve maatregelen.

Regelgeving: 

De belangrijkste regels van zo’n fietsstraat zijn:

  • Motorvoertuigen mogen de fietsers niet inhalen
  • De snelheid is beperkt tot 30 km/uur
x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?