Roeselare Helpt! – update 25 maart 2020

25 maart 2020

Deze morgen kwam de Task Force Roeselare opnieuw bijeen. 

Voel je je ziek? Bel de huisarts!

Omdat het zo belangrijk is, zowel voor de gezondheid van de patiënt als die van de hulpverleners, herhaalt de Stad nog eens met aandrang de werkwijze voor wie zich ziek voelt.

Voel je je ziek of twijfel je bij bepaalde ziektesymptomen? 

  • Bel dan je huisarts of de dokter van wacht in het weekend via 1733 en volg zijn/haar instructies.
  • Maak zelf geen verplaatsing op eigen initiatief. 
     

De pretriagepost is dus enkel voor mensen met ziektesymptomen die door de huisarts worden doorverwezen naar die locatie. Andere patiënten of mensen die zich ziek voelen worden er niet toegelaten.

Heb je twijfels over bepaalde symptomen? Dan kan je – vooraleer te bellen naar de huisarts – ook al eens je symptomen checken. Dit kan online via de website van AZ Delta. Op www.azdelta.be verschijnt rechts onderaan een Covid-19 symptoomchecker die je kan invullen en die je verdere instructies geeft.

Bedeling van de noodmondmaskers is gestart

In de verdeling van mondmaskers zijn er twee circuits te onderscheiden. 

Federaal en Vlaams circuit

Zowel van uit de federale als de Vlaamse overheid worden er mondmaskers besteld die vervolgens verdeeld worden volgens hun prioriteitenlijst.

Lokaal vrijwillig circuit

Het tweede crisiscircuit is een lokaal vrijwillig circuit waar de Stad probeert in te springen. Stad Roeselare riep daarom haar inwoners op om ofwel professioneel gefabriceerde mondmaskers binnen te brengen ofwel zelf mondmaskers te maken met de stof die door de Stad werd verdeeld. De binnengebrachte noodmondmaskers worden door de Stad zelf bedeeld volgens haar prioriteitenlijst. Het heeft geen zin om er af te halen aan de Stedelijke Ateliers. 

Gisteren kon al een eerste lading noodmondmaskers bedeeld worden. Nogmaals bedankt aan iedereen die de laatste dagen meehielp om noodmondmaskers te maken of er binnen bracht in de Stedelijke Ateliers.

Ben jij ook zorgverlener #VANRSL?

Roeselare HELPT! draait op volle toeren

Sinds de opstart van het platform Roeselare Helpt! op 17 maart hebben 350 vrijwilligers zich geregistreerd. Het aantal vrijwilligers dat zich aanbiedt om kwetsbare Roeselarenaars te ondersteunen stijgt dagelijks. Het Stadsbestuur is hen enorm dankbaar voor de hulp die zij bieden. De medewerkers van het callcenter konden ondertussen al 180 individuele hulpvragen beantwoorden en een groot aantal vrijwilligers inzetten om individuele vragen van Roeselarenaars te beantwoorden.

Omdat de individuele zorgnoden uiteraard blijven stijgen, organiseren medewerkers van Stad en OCMW zich zodanig, dat nog méér vragen een antwoord kunnen krijgen. Kwetsbare inwoners verdienen extra aandacht, worden actief gescreend door de medewerkers en van nabij opgevolgd.

Ben je, als organisatie of als individu, bezorgd om mensen in je omgeving?

Aarzel dan niet om het callcenter te bereiken via het gratis nummer 1788 of via mail naar 1788 [at] roeselare.be. Alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld.
 

x
Kan ik je helpen?