Roeselare lanceert ‘Bertje’, de eerste virtuele stadsmedewerker

1 oktober 2019

De stad Roeselare lanceert de eerste virtuele stadsmedewerker. Met deze chatbot – die de naam ‘Bertje’ kreeg – wil de stad de digitale dienstverlening verder verbeteren voor zijn inwoners, toekomstige inwoners en bezoekers. Dit sluit ook aan bij de ‘smart city’ ambities van de stad waarbij slimme stappen vooruit gezet worden om mensen te helpen op het juiste moment.

Bertje, een chatbot (combinatie van chat en robot), is 24/7 beschikbaar vanop elk toestel. Hij beantwoordt algemene vragen over de producten en diensten van de stad, en maakt je wegwijs op de stadswebsite. De Stad eert zijn legendes door Bertje te vernoemen naar Albrecht Robenbach.

Het digitale hulpje is een aanvulling op de website, het gratis 1788-nummer en WhatsApp.

Chatbot Bertje is ontwikkeld met innovatieve technologie die nog in volle ontwikkeling is. Je kunt chatbot Bertje op dit moment vergelijken met iemand die nog stage loopt en daardoor ook nog wat leergeld zal betalen. De beste manier om de kwaliteit van de chatbot te evalueren, is deze te lanceren voor een écht publiek met échte vragen. Als de testfase goed verloopt, zal de chatbot een vaste plaats op de website krijgen. 

De realisatie van Bertje gebeurde na een intensieve samenwerking met Arinti, een Applied Artificial Intelligence Solution Provider en onderdeel van de Cronos Groep, en met steun van de Europese Unie via de fondsen van Interreg Noordzeeregio: Project Like!.

  • Chatbot Bertje
Chatbot Bertje
x
Kan ik je helpen?