Mensgerichte dienstverlening: het Testhuis

Wat? 

In het ‘Testhuis’, een initiatief van Stad Roeselare en ARhus, komen burgers en medewerkers samen om een aantal dienstverlenende processen onder de loep te nemen. Drempels of moeilijkheden die de burger kan ondervinden, worden opgepikt en aangepakt. Daarnaast helpt het Testhuis ook burgers op weg naar digitale dienstverlening. 

Tijdens de bouw van het nieuwe stadhuis vinden de dienst Burgerzaken (voor je reisdocumenten, identiteitskaart, rijbewijs, adreswijziging, …) en 1788 (voor alle vragen en meldingen voor de Stad) onderdak in kenniscentrum ARhus op De Munt. Samen in één huis geeft de unieke gelegenheid om kennis en ervaring over dienstverlening te delen met elkaar en vooral bij te leren, zodat we een heel toegankelijke dienstverlening, op maat van de Roeselarenaars, aanbieden.

‘Plan van mensen’, een onderzoek in het najaar van ’21 en voorjaar ‘22 naar fysieke (aan het loket, bijvoorbeeld) en digitale dienstverlening gaf alvast een overzicht van obstakels die burgers kunnen ervaren, en bekeek de oplossingen. Zo kan het gebruik van eenvoudige taal en het vermijden van specifieke terminologie of afkortingen kan ervoor dat de boodschap effectief overkomt.

Wat zit er in voor RSL?

In een volgende fase van het project bekijkt een panel Roeselarenaars de dienstverlening. ARhus en Stad Roeselare gaan nog een stap verder met het project ‘Testhuis: mensgerichte dienstverlening’. In het Testhuis kijkt een testpanel van burgers en medewerkers kritisch naar dienstverlenende processen van ARhus en de Stad, via alle kanalen: aan het loket, op de werkvloer, digitaal, aan de telefoon, … Waar ondervindt de burger moeilijkheden? Hoe kunnen we het beter doen zodat de medewerker en de burger hiervan beter worden?

Gezocht: Roeselarenaars voor panel

Wil je als inwoner van Stad Roeselare deel uitmaken van het testpanel en jouw mening geven over dienstverlenende processen? Contacteer Stad Roeselare via het gratis nummer 1788 of mail naar 1788 [at] roeselare.be. Of geef ARhus een seintje via 051 69 18 00 of info [at] arhus.be

Over het project en de subsidie

Partners Kenniscentrum ARhus en gemeente Deerlijk
Periode Het subsidieproject Testhuis gaat eind juni 22’ en loopt tot juni ’23.  Daarna zullen de Stad en ARhus ook de geleerde lessen toepassen bij andere dienstverlenende processen om gelijkaardige drempels en moeilijkheden aan te pakken.
Budget

Het Testhuis wordt mogelijk gemaakt dankzij subsidiëring door Gemeente zonder Gemeentehuis, een project van Vlaamse Veerkracht, het relancebeleid van de Vlaamse Regering dat gefinancierd werd door de Europese Unie via NextGenerationEU.

Met deze financiering ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die maximaal samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken. Het voorstel van Roeselare krijgt een subsidie van 86 354,90 euro.

Het totaalbudget voor dit project is 110.991,72 euro.

 

 

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?