Hulpdiensten en noodplanning

Wat? 

Bij het organiseren van een evenement is het van groot belang dat de hulpdiensten op de hoogte zijn van een aantal zaken om gepast en snel te kunnen ingrijpen in geval van een incident.

Voorwaarden: 

Organiseer je een publiek toegankelijk evenement, dan dien je als organisator het evenementenloket in te vullen.

Aan de hand van de ingevulde gegevens evalueren de dienst Noodplanning en de hulpdiensten (brandweer en dienst 112, politie, ziekenhuizen) alle aangekondigde evenementen op risico’s. Zij kunnen ook eventueel bijkomende vragen stellen.

Als de hulpdiensten en de dienst Noodplanning beslissen dat er een risico verbonden is aan het evenement, wordt een noodplanningszone opgesteld. Dit zijn afspraken tussen alle veiligheidsdiensten over de manier van optreden bij een grootschalig incident.

De bundel ‘Reglementen en richtlijnen voor organisatoren’ bevat tal van regelgeving, richtlijnen en interessante tips om een evenement veilig te laten verlopen.

Om jouw medewerkers goed te briefen rond de veiligheid op jouw evenement, stel je best een veiligheidsbriefing op met een aantal aandachtspunten.

Hoe? 

Het evenementenloket moet je online invullen. Voor specifieke vragen rond veiligheid en noodplanning kan je terecht bij de dienst Noodplanning, Politiezone RIHO, Accent Business Park , Kwadestraat 159 a-b, 8800 Roeselare,

Meer info op hetzelfde adres of op 051 23 10 68 of list.pz.riho.noodplanning [at] police.belgium.eu