Een veilig evenement: hulpdiensten en noodplanning

Wat? 

Organiseer je een publiek toegankelijk evenement? Dan is het van groot belang dat ook de hulpdiensten op de hoogte zijn. Zo kunnen ze gepast en snel ingrijpen in geval van een incident.

Hoe breng ik de hulpdiensten op de hoogte?

Je vraagt een vergunning voor jouw evenement steeds aan via het digitaal evenementenloket. Jouw aanvraag komt zo automatisch ook bij de hulpdiensten terecht.

Samen evalueren zij jouw aanvraag en kunnen ze jou eventueel bijkomende vragen stellen. Als zij vinden dat er een risico verbonden is aan jouw evenement, stellen ze een noodplanningszone op. Dit zijn afspraken tussen alle veiligheidsdiensten over de manier van optreden bij een grootschalig incident.

Hoe organiseer ik een veilig evenement?

De bundel ‘Reglementen en richtlijnen voor organisatoren’ bevat tal van regelgeving, richtlijnen en interessante tips om een evenement veilig te laten verlopen.

Zorg ook voor een veiligheidsbriefing voor alle medewerkers, waarmee je wijst op aandachtspunten rond de veiligheid op jouw evenement. Je kan hier een voorbeeldbriefing bekijken.

Voor specifieke vragen rond veiligheid en noodplanning kan je terecht bij de dienst Noodplanning van de politie:
Politiezone RIHO
Accent Business Park
Kwadestraat 159 a-b
8800 Roeselare

051 23 10 68

list.pz.riho.noodplanning [at] police.belgium.eu

x
Kan ik je helpen?
Bertje, chatbot van Roeselare. Kan ik je ergens mee helpen?