Heraanleg de Coninckplein

Wat? 

Om het wonen, winkelen en wandelen in Roeselare nog aangenamer te maken, investeert het stadsbestuur in de heraanleg van de pleinen in het centrum. Ook het de Coninckplein wordt vanaf 1 februari onder handen genomen. Het plein aan de Sint-Amandskerk wordt omgevormd tot een groene ontmoetingsplek in het hart van de stad. 

Oase van rust

Het de Coninckplein wordt een groene ontmoetingsplek in het hart van de stad. Op het grasplein zal men kunnen spelen, picknicken of languit genieten van de zon. De ruime zitbanken zullen tal van gelegenheden aanbieden om te rusten of te keuvelen onder de reuzegrote platanen. De bestaande bomen zullen tijdens het boomplantseizoen gezelschap krijgen van een tweede rij langs de rijweg van de Sint-Amandsstraat en de Hendrik Consciencestraat. Ze vormen een extra buffer tegen het autoverkeer dat voortaan langs die straten wordt geleid. Het vernieuwde de Coninckplein zal een schakel vormen in de Groene Draad die het stadscentrum met de stadsrand verbindt. 

Hoe? 

Parking wordt groene ontmoetingsplek

Begin december 2017 werd een archeologisch onderzoek uitgevoerd op het plein. Dit onderzoek leverde geen speciale vondsten op. Hierdoor kan de tweede fase van de heraanleg van start gaan: de nutswerken en de aanleg van het plein.

Vanaf 1 februari wordt het de Coninckplein definitief afgesloten voor voertuigen. Vanaf dat moment is parkeren op het plein verleden tijd. Toch blijven er heel wat parkeermogelijkheden in de buurt voor zowel buurtbewoners en bezoekers. 

Rond het plein zijn er twaalf Shop&Go-parkeerplaatsen en twee parkeerplaatsen voor personen met een beperking. Wie langer wil parkeren kan terecht op de Moermanparking, De Munt of Ooststraat-Station. 

Verkeerscirculatie rond het plein

Vanaf 1 februari wijzigt de verkeerscirculatie minimaal rond het de Coninckplein. In de Hendrik Consciencestraat wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd van de Jan Mahieustraat naar de Torenstraat. Dit is in het verlengde van de bestaande éénrichting tussen de Torenstraat en Stationsplein. Door deze wijziging krijgen fietsers meer ruimte om in beide richtingen te blijven rijden.

De straat voor de kerk wordt autovrij. De wandelboulevard die het plein omzoomt, zal tot aan de kerk en de gevels van de huizen die ernaast staan, reiken. De garages blijven wel bereikbaar. In de Sint-Amandsstraat en de Jan Mahieustraat verandert er verder niets.