Inname openbaar domein voor evenementen of manifestaties

Wat? 

Wanneer je bij het organiseren van een evenement gebruik maakt van het openbaar domein (straat, plein,...) dan moet je hiervoor een vergunning aanvragen.

Voorwaarden: 
  1. Jouw aanvraag moet minstens 30 kalenderdagen vóór datum van het evenement ingediend worden. Opgelet: sportmanifestaties, parades en braderijen moeten minstens 60 kalenderdagen voor datum van het evenement aangevraagd worden. De behandelingstermijn start na het ontvangen van een bevestigingsmail.
  2. Bij een onvolledige aanvraag kan de stad je aanvraag onvoldoende beoordelen. Je dossier wordt pas behandeld na het ontvangen van de nodige info (alle *-vakjes).
  3. Bij goedkeuring van je dossier ontvang je een vergunning. Deze moet gedurende de volledige duurtijd van het evenement op de plaats van het evenement aanwezig zijn.

In het kader van de wetgeving inzake nood- en interventieplanning (NIP) wordt gevraagd je evenement, vanaf 100 personen, vooraf te melden bij de dienst Noodplanning van de Politiezone RIHO

Hoe? 

De inname van openbaar domein voor de organisatie van een evenement moet ten minste 30 kalenderdagen op voorhand worden aangevraagd via het evenementenloket. Na beslissing wordt de aanvrager schriftelijk op de hoogte gebracht.

Prijs? 

De kostprijs is afhankelijk van de aard en de omvang van het evenement.

Zie belastingsreglement met betrekking tot inname openbaar domein.