Verwaarlozing van woningen en gebouwen

Wat? 

Woningen en gebouwen die verwaarloosd zijn, worden opgenomen in het register van verwaarlozing. Aan dit register is een gemeentelijke belasting gekoppeld. Met deze belasting wil het stadsbestuur de verloedering van de leefomgeving tegengaan.

Voorwaarden: 

Voor een woning of gebouw in verwaarloosde toestand maken wij een technisch verslag op. Bij een totale score van 15 of meer punten op dit verslag wordt de woning of het gebouw in het register van verwaarlozing opgenomen.
Na twaalf maanden opname in het register heft de stad jaarlijks een belasting. In bepaalde gevallen kan je vrijstelling voor de betaling van de belasting aanvragen.

Een woning of gebouw wordt uit het register geschrapt als je voldoende werken uitvoert en je minder dan 15 punten haalt op het technisch verslag.

Hoe? 

Als een woning of gebouw er verwaarloosd uitziet, maken wij een technisch verslag op. Bij een totale score van 15 of meer punten op dit verslag wordt de woning of het gebouw in het register van verwaarlozing opgenomen.

De volgende jaren krijg je telkens vooraleer je belastingplichtig bent een herinneringsbrief waarin we wijzen op:

  • De opname in het register.

  • Het gevolg van deze opname.

  • De mogelijkheid om vrijstelling voor de betaling van de belasting aan te vragen.

  • De voorwaarden voor schrapping uit het register.

 

Als je belastingplichtig bent, krijg je een aanslagbiljet.

Geef info over jouw pand of vraag je vrijstelling of schrapping aan.

Prijs? 

Het basisbedrag van de belasting is:

  • Minimum € 1500 voor een woning of gebouw. Dit bedrag verhoogt, vanaf 5 meter gevellengte, met € 300 per bijkomende meter.

 

Per jaar verhoogt de belasting van het voorbije jaar met 50% van het basisbedrag. Jaren van vrijstelling tellen mee voor het berekenen van het bedrag van de belasting. 

Bijlagen: