Leer- en coachingstraject 'Van polarisatie naar verbinding'
Met het leer- en coachingstraject (secundair onderwijs) willen we leerkrachten, maar ook ruimer scholen, handvaten bieden om aan de slag te gaan met spanningen in de schoolomgeving. Deze spanningen kunnen aanwezig zijn tussen (groepen van) leerlingen onderling, maar evengoed tussen leerkrachten en leerlingen. De veilige schoolomgeving is dan in gevaar.
Leerlingen en leerkrachten zijn verontrust en er ontstaan spanningen.
Fake news, sociale media en desinformatie zetten deze spanningen op scherp. Je merkt als leerkracht dat dit invloed heeft op je klasklimaat. Leerlingen hebben verschillende meningen over de aangeboden leerstof en staan al dan niet lijnrecht tegenover elkaar. Als leerkracht is het een hele uitdaging om hiermee constructief aan de slag te gaan.
Ben je op zoek naar handvaten om hiermee om te gaan en ben je bereid om dit verder uit te dragen binnen jouw school? Vul dan dit formulier in.
Het aanbod werd het leven in geroepen ter preventie van radicalisering en extremisme
Aanbod:
Voor de leerkracht:
- Vormingsluik via pedagogische studiedagen
- Verdere vorming op maat mogelijk naar aanleiding van het aanbod richting leerlingen (of op vraag)
Voor de leerling:
- Omstaanderstrainingen (2e graad)
- Challenge Day (3e graad)
- Vorming en opleiding via de expertenpool radicalisering
Aanbod expertenpool (leerling & leerkracht)
Voor de leerling
-
Organiseren van "Safe Spaces", klasgesprekken met leerlingen (zonder leerkracht) rond bepaalde thema's:
vb. Safe spaces over gender, actuele thema's, naar aanleiding van incidenten...
- Individuele casusbegeleiding (vb. weigeren van meedoen aan activiteiten omwille van ideologische redenen)
vb. Samenleven in diversiteit, Islam in Europa: bedreiging of verrijking...
Voor de leerkracht
- Vorming(en) rond ideologische theorieën, zowel extreem rechts als extreem links
vb. Vorming "inleiding tot diverse culturen en religieuze gemeenschappen"...
vb. IS in het Avondland: marginaal of radicaal, "Halal of niet?"...